گزارش ششمین همایش خیرین آموزش عالی

ششمین همایش خیرین آموزش عالی به میزبانی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران و دانشگاه فردوسی مشهد با حمایت خیر ارجمند آموزش عالی، دکتر علی سعیدی،روز چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ۱۴۰۲ در هتل پردیسان در همسایگی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. میزبانان زحمت ارزشمندی کشیده و در غایت مهمان نوازی برنامه ریزی کرده بودند. نشست با ارائه عملکرد یکساله بنیاد علم و فناوری ایران، از سوی دکتر محمد حسین امید، مدیر عامل بنیاد، آغاز شد او که از موی سپید کردگان وزارت علوم است گفت نشست ششم قرار بود به میزبانی دانشگاه کاشان انجام شود اما به سبب تنگناهای پروازهای هوایی به مشهد منتقل شد.
او پویش حمایت از دانشجویان را که در نشست شیراز مطرح شده بود؛ موفق خواند و گفت در طول یکسال ماهانه هشتصد دانشجو در این طرح مورد حمایت قرار گرفته اند.


مدیر عامل بنیاد حامیان علم و فناوری، شعار نشست ششم را حمایت از ایده های نوآورانه و فناورانه اعلام کرد و رؤس سایر فعالیت های بنیاد را برشمرد. از غایبان بزرگ همایش، دو خیر ممتاز آموزش عالی، دکتر عباس مصلی نژاد و دکترعلی سعیدی بودند که هر دو به علت جابجایی و لغو برخی پروازها، از حضور در همایش باز مانده بودند؛ اما همه فضای مراسم لبریز از ذکر خیر ایشان بود از جمله فیلم سخنان ایشان در همایش شیراز به نمایش گذاشته شد. در این فیلم غیر از این دو، گزیده سخنان دکتر رضا فرجی دانا، دکتر سعید جلالی،و دکتر محمود نصر آزادانی نیز پخش شد. محور سخنان ایشان این موارد بود: تأکید بر سه اصل اعتماد،آگاهی و مشارکت، اهمیت ثروت های چهارگانه فیزیکی، پولی، انسانی و اجتماعی، ضرورت سرمایه گذاری های بلند مدت در دانشگاه، امید بخشی به دانشجویان، لزوم شفافیت عملکرد بنیاد حامیان، تشریح پیشینه رنج دیدگی ها و سخت‌هایی که خیرین در راه کسب سرمایه متحمل شده اند و…
مهندس حمید مستشاری نایب رئیس بنیاد حامیان دانشگاه فردوسی مشهد، سخنران بعدی بود که گزارشی از نحوه شکل گیری و نیز عملکرد بنیاد حامیان دانشگاه فردوسی مشهد ارایه کرد و گفت: ما با شعار ارتقای دانشگاه فردوسی مشهد به دانشگاه برتر منطقه اسلامی، مبنای کار در دانشگاه و بنیاد حامیان را بر ارتقای توان اشتغال دانشجویان گذاشته ایم و با تدوین و تصویب شیوه نامه مرتبط با این سیاست، یک تا سه درصد بودجه دانشگاه را برای تحقق این هدف اختصاص داده ایم.
رونمایی از لوح مستندسازی زندگی مهندس مهدی مروج تربتی که با حضور همسرش خانم منصوری و دخترش روشنک پرده برداری شد، بخش دیگر مراسم بود.
دکتر علی خطیبی معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم سخنران بعدی بود که تحقق وعده وزارت علوم در اختصاص پنجاه درصد پروژه های خیر‌ساز تا سقف صد میلیارد تومان درسال گذشته را مورد اشاره قرار داد و از خیرین خواست تا حوزه‌های حمایتی خود را به سمت فعالیت های نوآوری و فناوری جهت دهی کنند. وی برخی تسهیل سازی ها برای حمایت از پروژه های خیرین و ترغیب ایشان به مشارکت بیشتر در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد. ذکر اسامی خیرین درگذشته در طول یک سال اخیر از جمله دو خیر دانشگاه کاشان زنده یاد حاج احمد امامی کاشانی و روانشاد اقدس نوربخشیان و نیز نام بردن از همه خیرین حاضر درنشست در فواصل برنامه ها تکرار می شد.


در ادامه دکتر امید مجددا پشت تریبون حاضر شد و گفت در گلریزان این همایش قصد داریم. دویست و پنجاه تیم دانشجویی دارای ایده نوآورانه را در قالب دو طرح سی و چهل میلیون تومانی مورد حمایت قرار دهیم. سپس فیلم توصیه های دکتر کشمیری
رئیس سابق شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان در زمینه ضرورت حمایت از طرح های نوآورانه و شرکت های دانش بنیان، پخش شد.
نوبت به گلریزان رسید و در غیاب دکتر مصلی نژاد، دکتر محمد تقی بطحایی استاد پیشکسوت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، این مسئولیت را به عهده گرفت و گلریزانی متفاوت برگزار کرد. او که صداقت و راستی در کلامش موج می زد، گلریزانی خاص برگزار کرد و در فواصل تشویق حضار به مشارکت در تقبل هزینه تیم های فناورانه دانشجویی، نکاتی علمی و خاطراتی شنیدنی از تجربه ها، آموخته ها و اندوخته های خود تعریف می کرد.
در این گلریزان دکتر مصلی نژاد، از قبل، هزینه صد تیم دانشجویی را پذیرفته بود و هریک از حضار هم مشارکت کردند. از خیرین دانشگاه کاشان، دکتر سید علی ضیایی هزینه ده تیم و حاج مهدی کتابچی هزینه یک تیم را پذیرفتند. دیگر خیرین و بنیاد ها هم از یک تا چند تیم را عهدار شدند که اغلب این رویداد در دانشگاه متبوعشان انجام خواهد شد. نکته جالب این گریزان این بود که از دویست و پنجاه تیم اعلام شده، سی تیم باقی ماند که یکی از حضار به دکتر بطحایی پیشنهاد کرد مابقی را خودت بپذیر و او هم در نهایت کرامت پذیرفت.. برنامه در نوبت صبح که با عکس یادگار به پایان رسید؛

فرصتی دست داد تا سر میز نهار با آقایان دکتر سید علیضیایی، حاج مهدی کتابچی حاج مهدی احسانیان، خانم الهام هاشم اف، حاج آقا الماسی و فرزندان آقای احسانیان حسین و حورا، گفتگویی داشته باشیم. در این گپ و گفت صمیمانه حاج مهدی کتابچی توصیه هایی مشفقانه برای ادامه فعالیت بنیاد حامیان دانشگاه کاشان داشتند و خودشان و دکتر ضیایی اعطای کمک هزینه تحصیلی به صورت مستمر به چندین دانشجو را پذیرفتند.از توصیه های آقای کتابچی این ها بودند: حضور مستمر در منزل خیرین، استفاده از تمامی ظرفیت های اعضای جدید هیأت مدیره، ضرورت تجلیل از حاج آقا الماسی، مستند‌سازی زندگی و فعالیت های خیرین و… همچنان سر میز نهار بودیم که گفتگوی صمیمانه با دکتر زمانیان، خانم دکتر صباحی، دکتر محمد مهدی جعفری و دکتر حسین رضوان رئیس دانشگاه همدان ادامه یافت و برخی تجربه‌‌های جدید در کنار خاطرات پیشین مرور شد. برنامه های نوبت عصر با ارائه پرده نگار جذاب دکتر مصطفی زمانیان، مشاور وزیر و دبیر ستادخیرین وزارت علوم آغاز شد. دکتر زمانیان با این یک سال و چند ماه است به این سمت منصوب شده، اشراف و اطلاع خوبی از مشارکت های خیرین و روند و روال انجام پروژه های ایشان داشت و ایده های زیبایی را هم برای تعمیم کارهای خیریه و رفع موانع موجود مطرح کرد. لرخی از عناوین این پاور، عبارت بودند از: شکل دهی، تقویت و تثبیت زیست بوم مشارکت های مردمی در عرصه علم و فناوری، شاخص‌های ارزیابی وضعیت بلوغ مشارکت های مردمی در حوزه علم و فناوری(صلاحیت، ظرفیت، اعتبار، ارتباطات)، سه گام اصلی برای تکاپوی بنیادهای حامیان(اعتماد افزایی، فراگیرسازی و توان افزایی، تثبیت و پایدارسازی) انواع مدل های اعتبارسنجی، شاخص های تعالی بنیادهای حامیان و…. دکتر محمد حسین امید مدیرعامل بنیاد علم و فناوری ایران، دیگر فرد حاضر در پنل عصر بود که در زمینه وضعیت ثبت اساسنامه بنیادها، نحوه بهره مندی از معافیت های مالیاتی، ضرورت تحقق کمک های دولتی به پروژه های خیرین و…. سخن گفت. عمده این پنل به طرح نظرگاه‌های خیرین و اعضای بنیاد حامیان دانشگاه‌ها و پیشنهادها و طرح برخی دغدغه ها و مشکلات ایشان اختصاص یافت که اهم سرفصل های این بخش این ها بودند: اشتغال دانشجویان، خیر پروری در بین دانشجویان، مشکلات سرمایه گذاری در برخی املاک اهدایی از سوی خیرین، تعمیم بنیاد خیرین به دانشگاه های آزاد و….، بهرمندی از ظرفیت خیرین خارج از کشور، تشکیل کارگروه های تخصصی، تشکیل مجمع حامیان استان ها، تعامل با مسئولان وزارت کشور برای تسریع در فرایند ثبت بنیادها، تشکیل شورای بنیاد‌ها در مناطق ده گانه وزارت عتف، تمرکز بر رفع نیاز های مناطق، مشکلات تعمیر و تجهیز خوابگاههای دانشجویی، حل مشکل مسکن اساتید و کارکنان جوان و تازه استخدام شده، استفاده از ظرفیت دانش آموختگان برای تعمیر خوابگاه‌ها(هر دانش آموخته یک اتاق) و….. دکتر محمد مهدی جعفری اداره کننده پنل هم در پایان، عمده مباحث مطروحه در پنل را به عنوان جمع‌بندی عنوان کرد. هجواری این نشست با مضجع شریف ولی نعمت ایرانیان و سرویس‌های سه گانه هتل برای سه نوبت نماز، باعث شعف معنوی شرکت کنندگان شده بود تا در شب قبل و بعد همایش به زیارت امام رضا(ع) بروند و ره توشه های معنوی سفر را مضاعف کنند.

محمد خداداد بنیاد حامیان دانشگاه کاشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *