نشست خیّرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور مقام عالی وزارت جناب آقای دکتر زلفی‌گل

شامگاه دوشنبه (۲۲ فروردین ۱۴۰۱) اقای دکتر زلفی گل وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری با جمعی از خیرین آموزش عالی، دیدار و گفت‌‌وگو کرد. دکتر زلفی‌گل در این نشست گفت: چه در گذشته و چه زمان معاصر اقدامات زیادی توسط خیّرین برای رشد آموزش عالی صورت گرفته است که ساخت خوابگاه دانشجویی و مجتمع های آموزشی بخشی از اقدامات و در کنار استمرار فعالیتهای گذشته خیرین می توانند با ورود به بورسیه کردن دانشجویان مستعد در رشته‌های مورد نیاز جامعه، دانشجویان شاخص علوم پایه و علوم انسانی، تجهیز آزمایشگاه‌ها و به ویژه حمایت از نخبگان شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان شکل جدیدی به اقدامات نیک خود بخشند.
وی تأکید کرد: با سرمایه‌گذاری خیّرین، نخبگان و مخترعان فعال در حوزه پژوهش و فناوری می‌توانند ایده‌های علمی خود را به یک دانش فنی یا محصول مورد نیاز جامعه تبدیل کنند که در این صورت هم شاهد رشد فناوری در کشور خواهیم بود و هم زمینه فعالیت تعدادی از جوانان کشور فراهم خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه اقدامات خیّرین علاوه بر رفع نیاز جامعه، یک سنت ارزشمند اسلامی است و مستندسازی این اقدامات برای ترویج به عنوان یک فرهنگ فاخر و همچنین حفظ به عنوان یک میراث معنوی ضروری است.

در ادامه این نشست، دکتر مصطفی زمانیان دبیر ستاد خیّرین وزارت علوم با بیان اهمیت کار خیرین و ظرفیت فوق‌العاده‌ای که در این حوزه وجود دارد، گفت: سنت وقف از سنت‌های بسیار دیرین فرهنگ ایرانی است و ظرفیت‌های موجود خیرین بسیار بیشتر از چیزی است که امروز به مرحله اجرا و عمل رسیده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا مشارکت دادن خیرین در اداره امور، امری رایج است و بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا عمده بودجه خود را از محل وقف و بنیادهای خیِّریه تأمین می‌کنند.

دبیر ستاد خیرین وزارت علوم گفت: در دوره جدید فعالیت این ستاد بنا داریم ضمن استمرار فعالیت‌های سابق، زمینه حضور خیرین در هیأت‌های امنا و اداره دانشگاهّ‌ها را فراهم کنیم.

دکتر زمانیان با بیان اینکه بسیاری از اعضای جامعه خیّرین آموزش عالی از پیشگامان کسب و کار در کشور هستند، گفت: همکاری خیرین با مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان به رشد فعالیت‌های این مؤسسات کمک می‌کند.

دبیر ستاد خیرین آموزش عالی از تدوین تفاهم‌نامه میان وزارت علوم و وزارت اقتصاد خبر داد که در صورت امضای آن، کمک‌های مالی خیرین به بنیادهای خیّرین دانشگاه‌ها به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب شود.

محورهای سخنان خیّرین
در این نشست تعدادی از خیّرین به بیان نظرات خود پرداختند که شامل برنامه‌ریزی هدفمند وزارت علوم و ستاد خیّرین برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در آموزش عالی و تسهیل مشارکت خیّرین در پروژه‌ها بود.

گفتنی است تعدادی از معاونان وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌های کشور نیز در این نشست حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *