در جاده ابریشم

◽️زمانه‌‌ای نه چندان دور، کاشان پر بود از کارگاه‌های کوچک و بزرگ شعربافی. بافته‌های نخی و ابریشمی کاشان هم تا همهٔ نقاط ایران و خارج از مرزهای ایران می‌رفت.
◽️رفته، رفته شعرباف‌خانه‌ها کم و کم‌ترشد اما بعضی از شعرباف‌ها و فرزندانشان در کار پارچه و ابریشم، کسب و تجارت خود را پی‌گرفتند.
◽️شنبه شب ۱۹ آذر ماه جاری که برای دیدار و ارائه گزارش، به خانه حاج حسن احسانیان و‌ حاجیه طاهره حلی رفته بودیم؛ چانه همه به ذکر خاطرات قدیم گرم شد:
وضع بازار، خانه‌ها و کارگاه‌های محله سوریجان و سایر محله‌های شهر، سفر شعرباف‌ها به رشت و دیگر بلاد برای آموزش شعربافی، حجره‌های کاسب‌های قدیمی و اخلاص، پرکاری و سخاوت نسل پیشین.
▫️آنچه در این گفت و شنید برجسته بود؛ ذکر روحیهٔ روحانی و قرآنی زنان و مردان قدیم بود و گفته آمد که اگر حاج مهدی احسانیان و حاجیه الهام هاشم‌اف در کار استمرار پروژه علوم قرآن و حدیث ثابت قدم‌اند؛ به واسطهٔ این است که آن‌ها و پدرانشان خوشه چین معارف و آموزه‌های قرآنی بوده‌اند؛ آنهم پای درس زنان و مردانی که ذکر مناجات، قرآن و ادعیه آن‌ها در دل شب‌های صاف و آرام کاشان، چشم ستاره‌ها را خیره می‌کرد.
▫️در این دیدار گرم و صمیمی، سرودهٔ دانشجوی دانشگاه کاشان به این خانواده تقدیم شد:

مهربانی قطره دریای اکرام شماست
قصه جود و سخا پیوسته بر کام شماست
خوش نهادندت لقب، گویی هویدا بوده است
مهدی احسانیان، زیبنده نام شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *