دکتر سید علی اکبر آرزه‌ گر


متولد 1325 خورشیدی است و حدود شش دهه است که در کاشان دندانپزشکی و دندان سازی می‌کند. با اینکه این کار را به صورت تجربی نزد اساتید این حرفه از جمله استاد عباس رسمی آموخته است؛ اما آنقدر در کارش خِبره شده که با یک نگاه، عیب دندان را می‌فهمد. می‌گوید در نظر اول می‌فهمم که مشکل چیست و به سرعت سراغ اصل قصه می‌روم.
او از کار خسته نمی‌شود. صبح و عصر در مطب است و حتی بسیاری از روزهای تعطیل هم مطبش باز است.
کودکی را به سختی گذرانده و مدتی نزد پدرش به خِشت مالی مشغول بوده است. خشت مالی شغلی سخت، طاقت فرسا و کم درآمد بود. در گرما و سرما باید گِل را آب گرفت، نرم و نمناک کرد، در قالب شکل داد و در آفتاب خشک کرد تا برای ساختِ ساختمان آماده شود.
شاگرد بنایی، ابریشم تابی و گوسفند چرانی از جمله کارهای او در کودکی است.
این خاطره از کودکی او شنیدنی است:
عصر که از مدرسه می‌آمدم گوسفندان را برای چرا به صحرا می‌بردم. دهه 20و 30شمسی، مزارع به شهر چسبیده بودند و از هر طرف، اندکی که از یکی از دروازه‌های کاشان دور می‌شدی به دشتی می‌رسیدی. دامداری هم کم و بیش در خیلی از خانه‌ها رواج داشت. یک روز که برای چرای گوسفندان رفتم در راه برگشت؛ هوا تاریک، روشن بود و گرد و خاکِ سُم کوفتنِ گوسفندان، راهِ دید را کم کرده بود. حواسم به چموشی گوسفندان بود و از زیر پا غافل شدم و ناگاه به درون چاهی قناتی سقوط کردم. شانس آوردم که عمق این چاه هفت، هشت متر بیشتر نبود و آب قنات هم در تَه آن روان بود. با اینکه بدنم کوفته و خراشیده شد اما از هوش نرفتم و خودم را جمع و جور کردم و با صدای بلند داد و فریاد زدم تا یکی از گله داران صدایم را شنید و نجاتم داد.
به دلیل همین سختی‌هایی که در روزگار کودکی تا جوانی دیده است، نیت می‌کند که در آینده همه جوره به مردم خدمت کند. خدا حاجتش را برآورده می‌کند و او الان در کنارِ دندانپزشکی، به گونه‌های مختلفی سعی در خدمتِ به مردم دارد.
کمک مستقیم مالی به نیازمندان، ویزیت رایگان اقشار گوناگون به مناسبت‌های مختلف از جمله هفته معلم، اهدای لباس به مدارس، کمک به هیئات و مساجد و انجام خیریه‌های مختلف در کاشان و قم و شهرهای دیگر.
بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردم نهاد، دست او را خوش کرده‌اند و می‌گویند: اگر خیریه‌ای با کمک او آغاز شود، با برکت و استمرار توأم است.
او که از ابتدای شکل گیری مدرسه عالی علوم، همراه دانشگاه بوده است؛ در اواخر دهه هشتاد شمسی، یکی از نخستین بناهای خیریه در دانشگاه کاشان یعنی سالن ورزشی مهر را به نام دختر مرحومش نسرین سادات، بنیاد نهاد.
خیّر بلند همت دانشگاه کاشان، دکتر سید اکبر آرزه گر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *