پیام مدیرعامل بنیاد حامیان به مناسبت روز معلم

✍🏻 دوازدهم اردیبهشت روز بزرگداشت مقام معلم مبارک باد.
🔸چه نیکو روزی است دوازدهم اردیبهشت. روزی که بر آن نام زیبای «معلم» نهاده شده است. و چه زیباتر می‌شد اگر این امکان بود و توفیق که همه معلمان‌مان در مضیفی گرد هم بودند و می‌توانستیم جشن روز معلم را در حضورشان برگزار و با دست‌بوسی به محضرشان ادای احترام کنیم زیرا به درستی گفته‌اند:
ز بوسیدنی‌های این روزگار
یکی هم بود دست آموزگار
🔸از آنجا که این آرزو میسر نیست، پس باید با لحاظ ادب غایبانه، هر کجا هستیم به پا خیزیم و در برابر آن شمع‌های فروزانی که ما را روشنایی عقل و دانش بخشیدند، سر تعظیم فرود آوریم.
🔸به راستی هیچ اندیشیده‌ایم در روز بزرگداشت مقام معلم با کدامین کلمات می‌توانیم با معلمان‌مان چه در فراغت حضور و چه در فراقت غیاب سخن گوییم که از عهده ستایش آنان برآمده باشیم؟
شاید با زبان شاعری از این سرزمین، احمد شاملو به آنان و با نهایت ادب و احترام بتوان گفت:
“آری با توام
من در تو نگاه می‌کنم
در تو نفس می‌کشم
و زندگی مرا تکرار می‌کند.
🔸خدایا آن دسته از این معرفت‌آموزان آدمیت‌ساز که امروز روی در نقاب خاک دارند را شناور دریای بیکران رحمتت فرما و آن‌هایی که زنده‌اند تندرستی و عزتمندی عنایت. بمانند و مانا که وجودشان در جامعه خیر است و برکت.
🔸در اهمیت معلمی و بزرگی کار معلم بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند اما به این کوتاه‌سخن یکی از اندیشمندان بسنده باید کرد که:” معلم می‌تواند جهان را تغییر دهد.
🔸بنا بر همین سخن اگر امروز شاهدیم کشور‌ها و ملت‌هایی جهان را تغییر داده‌اند و قعر دریا تا اوج آسمان را در نوردیده‌اند، بی‌تردید مهم‌ترین دلیل آن توجه داشتن به تعلیم و تربیت و رکن اصلی آن، معلم بوده است. و اگر کشور‌ها و ملت‌هایی از این قافله عقب مانده‌اند و از مدار توسعه در ابعاد مختلف آن دور مانده‌اند و روز به‌روز فاصله بیشتری هم پیدا می‌کنند به این دلیل است که آموزش و پرورش را در نیافته‌اند و به لزوم برخوردار بودن معلم از منزلت و پایگاه اجتماعی مناسب توجه لازم را نداشته‌اند.
🔸اما به‌راستی نظام تعلیم و تربیت ما امروز در چه جایگاهی قرار دارد و از کدام رتبه اولویتی نزد برنامه‌ریزان، مسئولان و حاکمان برخوردار است؟ ارزیابی آن چندان دشوار نیست، زیرا مقایسه‌ها آسان است و نتایج مشهود و آنچه عیان است چه حاجت به بیان.
🔸اما در پیرانه‌سر! و به قول شیخ اجل سعدی “امیدوار چنانم که کار بسته برآید.” و آموزش و پرورش به جایگاهی که شأن‌اش اقتضا می‌کند دست یابد.
بازهم و صمیمانه روز بزرگداشت مقام معلم مبارک باد.

على محمد الماسى
١٤٠٠/٢/١٢

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *