رییس هیات مدیره بنیاد حامیان داشگاه کاشان در مراسم اختتامیه هفته دستاوردهای دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه هنوز نتوانسته در تحقق شعار «دانشگاه جامعه محور» به رسالت خود عمل کند.وی با بیان اینکه دانشگاه جامعه محور یعنی دانشگاه، مشکل‌گشا و دردآشنای مردم، افزود: متاسفانه برخی از دانشگاهیان تنها در پشت میزها نسخه می‌پیچند بنابر این با مشکلاتی که در صنعت، محیط زیست و در دیگر سطوح جامعه وجود دارد آشنا نیستند لذا نتوانسته‌اند با محیط بیرون از حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنند و ادبیاتی نامرتبط با خارج از دانشگاه دارند.

رییس هیات مدیره بنیاد حامیان داشگاه کاشان در مراسم اختتامیه هفته دستاوردهای دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه هنوز نتوانسته در تحقق شعار «دانشگاه جامعه محور» به رسالت خود عمل کند.

دکتر حمیدرضا فهیمی‌تبار افزود: کیش شخصیت و غرور کاذب علمی برخی از دانشگاهیان به آنان اجازه نداده است که با مردم به ویژه صاحبان صنایع نشست و برخاست و گفتگو کنند.
بخشی از موانع جامعه محوری دانشگاه‌ها اولا موانع قانونی داخل دانشگاه است ثانیا نوع شخصیت برخی است که از دوران مدرسه و دوران دانشگاه و قبل از آن در خانواده شکل گرفته است البته برخی از موانع به خارج از دانشگاه برمی‌گردد.
فهیمی‌تبار گفت: دانشگاه جامع محورباید محیط تربیت نیروی انسانی پژوهشگر و محققی باشد که هدفش رفع نیازهای جامعه باشد .

وی با بیان اینکه دانشگاه جامعه محور یعنی دانشگاه، مشکل‌گشا و دردآشنای مردم، افزود: متاسفانه برخی از دانشگاهیان تنها در پشت میزها نسخه می‌پیچند بنابر این با مشکلاتی که در صنعت، محیط زیست و در دیگر سطوح جامعه وجود دارد آشنا نیستند لذا نتوانسته‌اند با محیط بیرون از حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنند و ادبیاتی نامرتبط با خارج از دانشگاه دارند.

 

در دانشگاه جامعه محور
1- باید مدیران مراکز علمی از زیست روزمرگی روی صندلی چرخان و از حصار دکوراسیون مرئی و نامرئی خود خارج شوند.

2- باید ارتقاء‌اساتید و یا بخشی از امتیاز استادان ، تابع طرح‌ها و اقدامات مرتبط با جامعه و مشروط به ارائه راهکار برای حل مشکلات و نیازهای مردم باشد.
3- ضروری است که هر دانشگاهی از منظر علوم خود مدیریت شهری را علمی و منصفانه نقد کند.
4- هر دانشگاهی، صنعت را محیط رشد و محلی برای آزمون محفوظات خود می‌داند.

وی افزود: سمن‌ها به خاطر چابکی سازمانی می‌توانند شتاب‌دهنده تحقق دانشگاه جامعه‌محور باشند و دانشگاه را با نیازهای جامعه آشنا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *