زنده یاد سید مرتضی هاشمیان و زنده یاد حاج خلیل ترکیان

مرحوم حاج خليل ترکيان، يادگار مرحوم محمد از سال تولد تا سال 1310/1/29 در زادگاهش کاشان زيست و سال‌هاي بعدي عمر خود را در تهران سپري کرد و در سال 1391/4/27 چراغ عمرش خاموش شد. شغلش تجارت بود و نام با معنايي که پدر بر او نهاده بود اکسيري بر تن و جان او شده بود، مهرباني که از چهره او مي‌طراويد نشان مي‌داد همنامي با خليل الرحمن بر مرام و مقام او سايه افکنده است تصميم حاج خليل، عطر گلستان آموزش و پرورش کاشان را دوچندان کرد. حضورش در اداره آموزش و پرورش و اعلام آمادگي ساخت و ساز مدرسه‌اي براي بچه‌هاي زادگاهش شروعي با برکت براي خدمت به جامعه علم و دانش فرهنگ منطقه بود.

حاج خليل مدرسه‌اش را ساخت ولي در کنار مدرسه، افکار و اذهان بيشماري را به اخلاص هدايت کرد.اواز نام خود گذشت و مدرسه را به نام يکي از شهيدان دوران دفاع مقدس مزيّن کرد. شهيد ترکيان‌فر که اکنون نامش بر سردر مدرسه حاجي خليل مي‌درخشد در لحظه رفتن به ميدان نبرد و در هنگام سر نهادن بر خاک، هرگز به اين نينديشيده بود که سال‌ها بعد از شهادتش مردي اهل جود و سخاوت از خود خواهد گذشت و ياد و نام او را بر گلدسته مرکز علم و انديشه آواز خواهد داد. سال 1390 که اين خيّر گرامي ما را با جواني روشن ضمير، آراسته به ادب لفظ و نفس به نام حاج سيد مرتضي هاشميان آشنا کرد. آقا سيدمرتضي در اين اولين حضورش در دانشگاه کاشان بوي حضور فرشتگان را استشمام و آمادگي خود را براي ساخت خوابگاهي با شيوه‌اي نو اعلام کرد. زمان افتتاح اين خوابگاه زيباي 20 واحدي در 1391 فرا رسيد ولي با کمال تأسف روز افتتاح حدود 3 ماه از درگذشت حاجي خليل گذشته بود، آن روز ياد او که هم خود از خيّرين بود و هم ديگران را به لذت خيرانديشي تشويق کرده بود از زبان‌ها نمي‌افتاد.

سيدمرتضي، عزيزي که با اشارت حاجي خليل به دانشگاه آمده بود نام خود را بر سر در خوابگاه برنتابيد و بي‌درنگ درخواست کرد نامش را از مجموعه حذف و به جاي آن نام باباخليل را براي مجموعه انتخاب کنند. عنوان «باباخليل» همان حاجي خليل ما بود که غنچة لب نوه‌هايش آن را براي پدربزرگ انتخاب کرده بودند. حاجي خليل که درست ده سال قبل، نام شهيدي را بر مدرسه‌اش گذاشت امروز نامش بر خوابگاهي نهاده شد که توسط دوستش حاج سيدآقا مرتضي هامشيان ساخته شده بود، اينچنين خداوند سبب‌ساز اراده‌باني خوابگاه را هدايت کرد او نام خوابگاه را از زبان نوه‌هاي حاج خليل گرفته بر سردر خوابگاه نهاد تا نشان دهد او بر وعده‌هاي خود صادق است. اکنون خوابگاه «باباخليل» نگين انگشتري خوابگاه‌هاي دانشگاه کاشان است. گرمي تبسّم اين سالک الي الله و نيکي سيرت اين آراسته مرد سخاوت و برکت گفتار اين مرد سبکبار بر جان برادرزاده‌اش جناب آقاي امير ترکيان نشست و او را براي ساختن خوابگاهي ديگر براي پويندگان دانش در دانشگاه کاشان آماده کرد.

زنده یاد سید مرتضی هاشمیان در تاریخ 5 فروردین ماه سال 1400 دار فانی را وداع گفتند

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *