سرکار خانم زهرا کتابچي

بانوي نمونه سرکار خانم زهرا کتابچي يادگار زنده‌ياد مرحوم حاج امير کتابچي در سال 1337 پا به دنيا نهاد، همراهي يگانه دختر خانواده با پدر در خدمت به مردم کاشان براي تحقق آرمان‌هاي خيرخواهانه او و حضور فعال در حفظ، نگهداري و اداره مجتمع آموزشي و ورزشي کتابچي، تحسين برانگيز است. حاجيه خانم زهرا کتابچي و همسرش جناب آقاي دکتر علي‌محمد ساتر دو عضو بنياد حاميان دانشگاه کاشان با مشارکت حاج آقا مهدي کتابچي علاوه بر اينکه سال‌ها خانواده دانشگاه را مورد لطف خود قرار دادند با احداث دانشکده مهندسي، با زيربناي 5500 متر مربع برگ ديگري از کتاب درخشان خانواده کتابچي را رقم زدند.اگر امروز خيّرين کاشان همچون خاتم فيروز درخشان و بي‌غبار در انگشت ايران عزيز مي‌درخشند براستي سهم خاندان کتابچي در اين درخشندگي بي بديل است.

آري، مسئوليت ستاد خيّرين مدرسه‌ساز توسط عضو ديگري از خاندان کتابچي يعني حاج آقا محمد کتابچي فراموش نشدني است.

به راستي مرحوم حاج آقا جواد کتابچي و مرحومه حاجيه خانم آغا مصراحي و فرزندان و نوادگانش همگي به منشور نيک‌انديشي و عهدنامه سخاوت يکجا گردن نهاده‌اند و شايد رفتگان اين جمع براي فرزندان خود محبانه دست به دعا برداشته‌اند که اينچنين کريمانه شهد محبت در کام خلق مي‌ريزند و با ترويج فرهنگ خدمت، فرشتگان را براي بال‌گشايي به زمين دعوت مي‌کنند.

در يادها مانده است که مرحوم حاج آقا جواد کتابچي والد مرحوم حاج اميرآقا، ساختماني را در خيابان شهيد رجايي براي بالايي و والايي فرهنگ ما وقف مي‌کند و زميني را در ميدان معلم براي احداث يک مرکز درماني به همشهريان خود هديه مي‌کند و راه لذت از زندگي را به فرزندان خود نشان مي‌دهد و در پاسخ به اين آموزه‌هاست که پسران و دختران آن زنده‌ياد خانه پدري خود را در محله طاهر و منصور کاشان به آموزش و پرورش مي‌بخشند و حاجيه خانم فاطمه کتابچي (دختر مرحوم حاج آقا جواد) و همسرش حاج عباس عباس‌زاده مدرسه‌اي با 1500متر زيربنا در سال 1391 در منطقه ناجي‌آباد به آموزش و پرورش اهدا مي‌کنند.

آري. در سال 1375 بود که مرحوم حاج امير کتابچي فرزند بزرگ حاج آقا جواد براي نمازي طولاني‌تر قامت بست او ساخت مجتمع آموزشي و فرهنگي ورزشي کتابچي و پسران را آغاز کرد تا هم نوباوگان در آن بال بگشايند و پرواز بياموزند و هم نوجوانان و جوانان در کلاس‌ها جرعه جرعه از طهور علم بنوشند و هم در سالن ورزشي و استخر شناي اين مجتمع نشاطي بيابند و در کارگاه‌هاي فني آن خود را با کار بيافرينند، هر چند مرحوم حاج امير کتابچي فقط بخشي از مجتمع احداثي خود را با چشم سر ديد ولي بي‌ترديد روح همه کريمان در رفرف ربوبي باده نوش رحمت حقند.

خداوند را شاکريم که آرزوي قلبي اين مرد بلند همت را محقق شد و قبل از آنکه در سال 1381 رهسپار ابديت شود جريان زلال نيکي خود را در جوي تاريخ به تماشا نشست و فرزندان او آرزوي پدر را تحقق بخشيدند و چراغي را که او افروخته بود فروزان نگه داشتند.

به راستي زيبايي دنيا مديون دل‌هاي مهربان است آنانکه سبب آفرينش رحمتند و براي ديگران پل مي‌شوند و پل مي‌سازند.

از بستگان اين مهربان دلان دو برادر يکي مرحوم حاج حسن و ديگري مرحوم حاج علي مصراحي هستند.

زنده‌ياد حاج حسن مصراحي فرزند مرحوم حاج حسينعلي از بانيان اوليه دانشگاه پيام نور کاشان و مرحوم حاج علي مصراحي باني مدرسه‌اي به نام مدرسه مصراحي در شهرک 22 بهمن کاشان است.

مرحوم حاج آقا حسن جوانمردي همسر مرحوم حاجيه خانم ايران صحاف، شاخه سبز ديگري است که بر طوباي اين خادمان افشان مهر، روييده است، مرحوم حاج حسن جوانمردي در 87/2/16 درمانگاهي به وسعت 1200متر و مدرسه‌اي به مساحت 1960متر و صندوق قرض‌الحسنه مسلم بن عقيل عليه‌السلام را در منطقه ميان درب هو تأسيس کرد. حلقه‌هاي اين سلسله کَرَم پيوند مي‌خورند و هر روز براي حفظ نام نياکان خود بر سکوي قهرماني اهل سخا مي‌کوشند و مدال افتخار خدمت به خلق خدا را بر سينه مي‌آويزند. ما شاهد خيرانديشي برادران ابريشمي آقايان مسعود و سعيد، از نوادگان دختري مرحوم حاج جواد کتابچي هستيم که ساخت بزرگترين دانشکده فني خواهران در سطح کشور را آغاز کرده‌اند تا کاشان را در پيشتازي علم و هنر و فرهنگ جاودان سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *